نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1396
-
الف
+

جشنواره‌ی «شبی با بودا» در دامنه‌ های دو رواق خالی

ششمین دوره جشنواره‌ی «شبی با بودا» به مناسبت هفدهمین سالیاد تخریب مجسمه‌های بودا در بامیان، برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، ششمین دوره جشنواره‌ی فرهنگی و هنری «شبی با بودا»، از سوی گروه یادآوران و با همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی افغانستان به‌مناسبت هفدهمین سالیاد تخریب مجسمه‌های بودا در ولایت(استان)بامیان، برگزار شد.

هفده سال پیش از امروز در ۱۱  مارچ ۲۰۰۱  میلادی طالبان دو مجسمه‌ی بزرگ بودا را در ولایت(استان) بامیان، تخریب کردند.

گروه‌های فرهنگی و فعالان مدنی، همه‌ساله با فرارسیدن سال‌روز تخریب مجسمه‌های بودا با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری برای دو مجسمه‌ی فروریخته‌ی بودا، دادخواهی می‌کنند.

«زهرا نارین»  مدیر گروه یادآوران و برگزارکننده‌ی این جشنواره می‌گوید: «این جشنواره که شامل برنامه‌هایی چون نمایشگاه کتاب، نمایشگاه صنایع‌دستی و غذاهای محلی، نشست علمی،ترانه خوانی،شب شعر، اجرای تئاتر و پیاده‌روی اعتراضی می‌شود، برای سه روز در بامیان و برخی از کشورهای خارجی برگزار می‌شود».

«محمدطاهر زهیر» والی بامیان گفت: « برگزاری برنامه‌های این‌چنینی در راستای معرفی، فرهنگ‌سازی و حفاظت از میراث‌های فرهنگی در افغانستان و بامیان، نتایج مثبتی خواهد داشت.»

به نقل از سلام وطن دار، در جشنواره «شبی با بودا » فرهنگیان و استادان دانشگاه بامیان، با ارائه‌ی طرح‌هایی در نشست علمی این برنامه از حکومت مرکزی خواستند که موزیمی را در مقابل بودای صلصال بسازد و تمامی آثار تاریخی بامیان را به این موزیم برگرداند.

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر